Vernedering: het geestelijke aspect in SM
Dit essay werd gepubliceerd in Massad
199
De meeste mensen denken bij SM vooral aan binden en slaan. Als ik een
bekoorlijke dame probeer te versieren, dan breng ik vaak het gesprek zo
terloops op sm. Dikwijls krijg ik dan als reactie: `Maar ik houd helemaal
niet van pijn!'. Na zo'n koude douche, om te redden wat er te redden valt
begin ik dan maar omstandig uit te leggen dat er ook sm zonder pijn bestaat,
zoals bij bondage en geestelijke vernedering. Met name geestelijke
vernedering is een min of meer onbekend terrein, een ondergeschoven kindje
in SM, zelfs bij ervaren SM-ers. Maar in de loop van mijn SM-leven ben ik
mij bewust geworden dat geestelijke vernedering een apart, groot en creatief
gebied binnen SM is en dat het geestelijke aspect eigenlijk de kern is waar het
in SM omgaat.
SM ZONDER PIJN OF BINDEN
Ik ben mij die centrale plaats van het geestelijke in SM gaan
realiseren toen ik
eens kennismaakte met een vrouw die mij vertelde dat zij en haar man aan sm
deden, dat louter uit geestelijke vernedering bestond. `Kan dat dan SM
zonder pijn of binden?' vroeg ik mij af. Op een avond kwam dit echtpaar bij
mij op bezoek. Onmiddelijk bij binnenkomst, moest hij zich van haar uitkleden
en werd hij naakt in de hoek van kamer gezet. Wij negeerden hem de rest van
die avond, behalve wanneer hij, als een lakei, koffie voor ons mocht
inschenken of om een stoel aan te schuiven. Later op de avond hielp hij haar
met het aantrekken van een zwart leren corset. Terwijl hij aan haar voeten
geknield zat, om de kousen aan haar jarretelles vast te maken, zei hij `Oh,
meesteres, wat bent U mooi! Ik verlang er naar Uw mooie benen te
mogen strelen en te kussen'. Zij had hem dit hoffelijke gedrag geleerd, zij
begon te stralen onder zijn complimentjes en genoot daarvan en groeide
daarmee in haar rol als meesteres. Ik als toeschouwster van dit echtelijke
samenzijn, bedacht dat het verrukkelijk moet zijn om zo'n partner te hebben
die jóu tijdens het spel glorificeert.
In sm treed je toch een fantasiewereld binnen, waarin de rollen tot
haast
mythologische dimensies kunnen groeien: de meesteres als een stralende
godin, die neerkijkt op haar slavin die voor haar in't stof ligt. Het is toch zalig
immers om zo de hemel ingeprezen te worden. Mag `t eens een keer? Dat is
héél wat beter dan die stugge, egotrippende masochisten, die geen nederig of
attent woord spontaan uit hun mond krijgen, en die als stupide idioten
volkomen introvert met geheven billen liggen te wachten op een `behandeling'
door hun meesteres.
Gevende en nemende sm
Met het bovenstaande is de kern in sm gegeven: de verhouding tussen de
s
(top) en de m (bottom). Het geestelijke startpunt voor ieder sm-spel is dus
dat je slavin beseft dat het om jóu gaat, dat jij als meesteres het
stralende middelpunt bent, en niet omgekeerd! Zo'n narcistische instelling
vereist heel wat assertiviteitstraining van ons brave meesteressen. Immers als
vrouwen zijn wij zo geconditioneerd door het dagelijkse leven waarin wij als
vrouw altijd zorgzaam en inlevend zijn, dat wij ook als meesteres ons altijd
dienstvaardig opstellen tegenover de masochistische behoeftes van onze
slavin, als een slavin van de slavin. Hoeveel meesteressen werken zich niet
werkelijk het apelazerus om hun slavin aan hun gerief te helpen? Heel nobel
en moederlijk natuurlijk. Maar het kost je wel een jaartje of wat om van dat
filantropisch gedrag af te komen. Ik zelf ploeter er nog steeds mee, als ik als
meesteres voor een oogverblindende slavin door de knieën ga. Controleer
tijdens een spel dus voortdurend of zij van binnenuit jou echt toegewijd is.
Vraag haar maar eens waarom zij zo graag slavin is. Als ze antwoord,
omdat
ze het zo opwindend vindt om gebonden en geslagen te worden, dan is dat
natuurlijk helemaal mis. Een leuke slavin is dat, die denkt jou aan het werk te
kunnen zetten! Welke sm-er heeft toch die idiote regel bedacht:
dominant=actief, dus dat de meesteres altijd actief met haar luie slavin bezig
moet zijn? Het feit dat ik veel dominanten ken, die als dominant gefrustreerd
zijn geraakt, komt dus omdat zij alleen gevende sm spelen. Gevende sm is sm
waarin de dominant alleen maar energie geeft aan de m (zoals een moeder
aan haar verwend kind). Gevende sm is echter slechts één vorm van sm.
Het juiste antwoord van onze slavin moet dus zijn: `Ik vind het fijn
mijn
meesteres te mogen dienen'. Zo'n antwoord moet er spontaan, eerlijk
gemeend uitkomen en niet mechanisch nagemompeld worden. Denk maar dat
je een Cleopatra bent, of een trotse amazone, strek je zalig passief uit op je
chaisse longue en geef haar de opdracht: dat ze je voeten màg kussen (wat
zeg ik?) dat ze je hele lijf moet aflikken, waarbij ze met haar tong zorgvuldig
ieder stukje van je lijf koestert, terwijl jij achteloos een druifje van de
fruitschaal plukt. Dat is nemende sm, waarbij de s neemt in plaats
van geeft.
Als je dus een slavin hebt die stug is, alleen maar als een automaat
reageert en
slechts op haar eigen plezier uit is, bouw dan strafmaatregelen in. Geef een
waarschuwing en eventueel de mogelijkheid tot correctie, en stop anders het
hele spel (het beste moment daarvoor is als ze echt geil begint te worden) en
laat zo'n stroeve tante zich maar weer aankleden. Je bent als meesteres er echt
te goed voor om een spel over je rug te laten spelen.
Maar zelfs in het andere uiterste geval, dat je na een spel zo tevreden
over
haar bent, dat ze als `dessert' een beloning heeft verdiend en màg klaarkomen,
dan nòg geef je haar de opdracht dat ze voor jóu klaarkomt! Zeg tegen
haar: `Lieve schat - terwijl je daar als een geile slet ligt te kronkelen -
geef in gedachten je genot, je klaarkomen aan mij! Denk aan je
meesteres! Alle lust en geilheid die je nu voelt geef je in gedachten aan
mij! Zeg het: meesteres, ik geef mijn geilheid aan U. Ik kom voor U
klaar!'. Dat is toch een zoet moment tijdens een liefdesspel, als zij tijdens haar
grootste genot jóu in gedachten heeft?
SM en theater
Na dat spel van dat echtpaar ben ik dus meer gaan letten op het
geestelijke
element in een sm-spel. Zo zag ik eens een meesteres die haar slaaf gebruikte
niet als een lakei, zoals hierboven, maar als een bijzettafeltje. Nou lijkt dat
flauw, maar als het die slaaf inderdaad lukt om een enigszins fatsoenlijk
bijzettafeltje te zijn, dan is dat een creatief proces! Om voor een dier of ding
te spelen is een geestelijk proces waarin je je helemaal gaat inleven dat je
inderdaad een bijzettafeltje bent! Dat inlevingsvermogen is de basis van
mime en van ieder theater, maar ook van geestelijke vernedering in SM.
Ik ben zelf een een pony geweest in een zg. ponyspel. Dat
is trouwens een
speciaal genre in sm (met eigen ponyfilms en tijdschriften). Mijn meesteres
was toen een roodharig stuk. In feite was `zij' een travestiet: een grote man
ingeregen in een Hünkemöller-Lexis balijnen corset, wat zijn gestalte nog
majestueuser maakte met een rode krulletjes pruik. Ze had witte laarsjes aan
met een hoge hak en direct over haar corset had zij een strak dichtgetrokken
regenjas aan. Dit vervaarlijk-sexy roodharige stuk zat achter mij in een stoel,
met in haar hand de leidsel die liepen naar het bit in mijn mond. Ik keek opzij
in de spiegel en ik zag bij haar een enorme erectie uit haar regenjas steken. Zij
liet de zweep knallen en op het moment dat ik de ruk aan mijn bit voelde
begon ik in-pas-op-de-plaats te draven en trok ik haar in mijn fantasie voort
in haar koets. Op dat moment liep ik door een straat en zag ik de mensen mijn
meesteres toejuichen. Intussen werd ik al dravende geil van mijn trappelende
dijen, die tegen elkaar wreven en van mijn rubberen slip die daartussen
meebewoog.
Er zijn zeer veel van dergelijke rollen spelen in SM. Maak je keuze:
Een
gouvernantespel (met overhoren en pak voor de billen); doktersspel (met
intiem onderzoek en clysma's); militaire-SM (disciplineren en fouilleren);
hondentraining (opleiding tot kuttenlikkertje); hoerenspel (leren je hoerig
te
gedragen, genaaid te worden in het bordeel met een voorbinddildo);
fotosessiespel (met obscene houdingen); dienstmeisjesspel; gymnastiekles
(met vernederende bewegingen), babytraining (moeder-kind spelletjes),
Cleoptra-spel enz. Al deze SM-rollenspelen zijn gebaseerd op fantasie en
inlevingsvermogen en het kan geen kwaad om je als meesteres wat
theatertechnieken eigen te maken. Leer bijvoorbeeld om bewust
onaangenaam te zijn, al is het spel! Je profiteert daar ook in het dagelijkse
leven van als je je woede gedoseerd kunt uiten. Probeer het maar eens: eerst
zeg je tegen je slavin met je saaie dag-in-dag-uit stem: `en nu ga je op de
grond liggen met je kont omhoog'. Dat is een kleurloos verzoek en geen SM!
Doe dat zelfde nu nog eens een keer, maar dan alles duizendvoudig vergroot
alsof je voor een groot publiek optreedt. Treed buiten je gewone doen, haal je
adem in en snauw dan als een waarlijke hellefeeks met snerpende stem: `Op
de grond, jij!!!... en die kont omhóóg! OMHÓÓG die kont! zeg ik! Knieën
uitelkaar! Zo lig je toch het liefste met je reet voor de hele wereld
beschikbaar!'
Door zo te spelen treed je buiten je eigen conditioneringen en door
een rol te
spelen speel je jezelf. Zoals dit hier staat lijkt `t nog een vrijblijvende formule.
Inderdaad als ik de rol van `brandweerman' zou moeten spelen, dan is die rol
voor mij vrijblijvend en staat buiten mij. `t Gaat om rollen die taboe voor jou
of je vriendin zijn, rollen die bedreigend zijn omdat ze een intiem geheim stuk
van jezelf betreffen. Misschien ben je ergens diep in je hart wel een:
hellefeeks, hoer of hulpeloze baby. De beste rollen zijn die een stukje van
jezelf zijn, maar waar je nog bang voor bent!
Die geestelijke kant is dus lang niet altijd vrijblijvend `rollenspel'
maar kan
soms heavy zijn. Ik denk aan dat beruchte Melkweg vrouwenfeest in 1982,
toen wij - drie sm-vrouwen - in de Fonteinzaal een sm-theaterspel opvoerden:
heel fraai en esthetisch, met blauw licht en zo, een soort sm-ballet op de
Bolero van Ravel. Dat was heel soft, heel anders dan die ruige WildSide
performances. Maar hoe fraai en esthetisch ons sm-spel ook was, voor de
daar aanwezige anti-sm vrouwen werkte onze act als een rode lap. Zodat de
protesten uit het publiek al luider en luider werden en op een gegeven moment
het tumult zo hevig werd dat pro- en anti-sm vrouwen met elkaar op de vuist
gingen. Een feit dat de historie is ingegaan. Maar ook hier zien wij: voor mij
was het blauw, voor anderen was het bloeddoorlopen rood. It's all in the
Mind!
Orgasmetherapie in het sm-bordeel
Dat sm zich vooral in je hoofd afspeelt heb ik zelf op een aangrijpende
manier
ondervonden bij het leren klaarkomen. Ik had op een gegeven moment in mijn
leven er moeite mee om bij een partner klaar te kunnen komen. Toen las ik
het boek van Maria Marcus, waarin zij beschrijft dat zij, ondanks dat zij
hetero is, toch nooit bij mannen kon klaarkomen. Op een keer, terwijl een
man haar neukte, ging zij bewust fantaseren dat hij haar expres zo slecht
neukte om haar te kwellen, op dat moment kwam ze door die fantasie klaar.
Dat is sm op zijn puurst: «negatieve energie (frustratie) omzetten in positieve
energie (genot)»
Toen ik dat verhaal las, ben ik dat gaan toepassen op mijn eigen sex.
Als ik
tijdens `gewone' sex met mijn hoofd tussen de dijen van een vrouw lag om
haar oraal te bevredigen, en tegelijk mijn kut tegen het bed wreef, ben ik gaan
fantaseren dat ik in feite een lesbische hoer ben (wat ik ook ben), dat mijn
plezier haar helemaal niets kan schelen - ze heeft er toch immers voor
betaald - en dat zij egoïstisch uitsluitend op haar eigen genot uit is om nadat ze
is klaargekomen weer op te stappen. Zulke frustrerende fantasieën, waarin ik
mij opgeilde aan haar egoïsme, wonden mij dermate op dat ik hierdoor weer
bij partners kon klaar komen.
Op een gegeven moment heb je dergelijke sm-fantasieën niet meer nodig.
Maar soms gebruik ik tegenwoordig, als een extraatje ook wel dominante
fantasieën, waarin ik juist de klant ben in een lesbisch bordeel die door
één,
twee, pakweg drie dames bediend wordt. Zo ken ik ook dames die pas goed
kunnen klaarkomen als ze vastgebonden zijn! `Sm wast ècht witter!' zou ik
iedere orgasmetherapeut vanaf het beeldscherm willen toeroepen.
Geestelijke vernedering - impliciet
Het geestelijke aspect is er niet alleen in een rollenspel, die
geestelijke kant is
in SM eigenlijk altijd impliciet aanwezig ook als je iemand alleen maar bindt
of slaat! Bijvoorbeeld als een mevrouw graag vastgebonden wordt dan is dat
om psychische redenen: om de overgave die ze gebonden ondergaat, om het
feit dat ze ontheven is van iedere verantwoordelijkheid voor de sex. Als
een masochist graag geslagen wordt, dan kan dat mede voortkomen uit de
geestelijke behoefte om gestraft te worden, of om pijn voor een ander te
leiden. Soms wil de onderdanige zo hard geslagen worden dat zij een huilbui
krijgt. In zo'n katharsis kan zij alle in het dagelijkse leven opgespaarde pijn en
verdriet uithuilen als een geestelijke schoonmaakbeurt. Het is dus belangrijk in
SM om pijn tevens te vergeestelijken. Als ik een dame vastgebonden heb en
als ik haar tepels een weinig kwel, en met mijn nagels de pijn wat opvoer, dan
zeg ik: `Denk er aan dat je die pijn voor mij leidt. Ik voel het in mijn kut
als ik jou zo zie kronkelen. Als ik mijn nagels wat dieper in je tepels
druk, dan heb je die pijn graag omdat je weet dat het mij genot geeft'
Het is beslist nodig dat je zo op deze of andere manieren, haar ziel zó weet te
masseren, dat ze zich inderdaad volkomen op jou gaat richten, dat ze wat
voor je over heeft, ook al doet het pijn. Dat voor-elkaar-wat-over hebben is
de basis van iedere liefdes relatie en ook (hoe ouderwets!) van hoffelijk
gedrag: `Ik ben Uw dienaar'.
Geestelijke vernedering - expliciet
Ik zie nu verder af van geestelijke vernedering zoals die impliciet in
binden en
slaan voorkomt of in een sm-rolverdeling. Al die vernederingen krijg je ahw.
automatisch cadeau. Ik wil hieronder bespreken: het expliciete gebruik van
geestelijke vernedering als een bewust beoefende kunst op zich, ik beperk mij
nu dus tot geestelijke vernederingstechnieken.
Tussen haakjes: ik classificeer al mijn SM-videofilms op de computer en
van
de rubriek `geestelijke vernedering' heb ik nu al zeker 50 verschillende
subvormen die je in die films (en het dagelijkse leven) kan tegenkomen.
De SM-technieken die je in een spel kunt toepassen, kun je verdelen in
twee
hoofdrubrieken: pijn en vrijheidsbeperking . Je kunt SM-technieken ook op
een andere wijze indelen: lichamelijke aspecten en geestelijke aspecten . Op
die manier krijgen wij 4 sub-subrubrieken, bijvoorbeeld hebben wij nu bij een
denkbeeldige lijn de volgende rubrieken: linksboven: lichamelijke pijn(lijke
liefkozing). Dit kan bestaan uit: slaan, klemmen, werken met warmte
(kaarsvet) en kou (ijsblokjes), electriciteit, maar ook het kietelen met een
veer.
En rechtsboven: lichamelijke vrijheidsbeperking bestaat uit het
binden met
verschillende materialen, hoewel dat niet hoeft, ook bv insluiting in een cel valt
hieronder. Wij gaan ons nu speciaal bezighouden met de geestelijke kant van
SM, onder de horizontale lijn.
GEESTELIJKE PIJN
Het doel van geestelijke pijn is om de onderdanige in een toestand te
brengen,
waarin hij zijn instabiel wordt of (in de woorden van de hypnotherapeut
Erickson:), waarin je je dagelijkse vaste referentiekaders loslaat, zodat er een
opening in je bewustzijn ontstaat en je open komt te staan voor diepere lagen
van je (onder)bewustzijn. Dat is een creatief moment. In zo'n instabiele
situatie, waarin je je dagelijkse broodnuchtere gedrag loslaat (los van
geïndoctrineerde beleefdheden, controles en andere vormen van
zelfonderdrukking) wordt je ontvankelijker voor zelf aanvaarde leiding door
een meesteres. Pas als je partner zichzelf gaat openstellen (waarmee je haar
helpt door haar te pijnigen), kun je haar (uit haar eigen vrije wil) verleiden tot
verdere disciplinering, maar daarover straks.
ANGST (Spelen met ~). Hier geldt het adagium: een mens lijdt
het meest
van het lijden dat hij vreest. Angst kent de volgende aspecten:
1. Dreigen. Een meesteres die er meteen met zweep op los begint
te rammen,
die begrijpt niets van SM en laat talloze kostelijke mogelijkheden ongebruikt.
De techniek van slaan, bestaat in de eerste plaats uit het dreigen met slaan
(het spelen met de angst van de m voor slaag).
Als ik, als meesteres, een slaaf of slavin staand heb vastgebonden, dan
sluit ik
eerst de toegangsdeur naar mijn SM-kamer, die met een piepend geluid in zijn
slot valt. Het is dan stil in mijn SM-kamer. De m raakt in gespannen
verwachting, tot hij mijn tikkende hakken achter zich hoort. Voordat ik ga
slaan: kondig ik eerst dat slaan aan, ik práát er over, laat hem eventueel de
zweep kussen, ik ga achter hem staan en dan is het weer stil. Als ik dan mijn
zweep hef is de onderdanige tot het uiterste gespannen. En als de zweep
omlaag suist, raak ik hem niet en laat alleen de zweep knallen. Of ik stop juist
met slaan en zeg: je verveelt mij, en ik ga wat anders doen. Wij zien met dit
laatste: dat omgekeerd evenzo het opheffen van de angst, frustrerend kan zijn
en een aspect is van het spelen met angst. Maar dat geldt overal in SM: hard
tegenover teder, het is zout tegenover zoet, aantrekking tegenover
afstoting! Spelen met angst doe je ook als je `dreigt met een scherp mes
zonder dat je er ook maar een moment over denkt je partner werkelijk te
snijden.
2. Een andere angsttechniek is: doen wat verboden is! Als je
iets doet wat
verboden is dan is dit een doorbreking van een bepaald taboe. En het
doorbreken van een taboe dat geeft lust (zoals George Bataille ons geleerd
heeft)! Ik denk daarbij aan die kostelijke scene in Woody Allens `Everything
You want to know about Sex'. In die film bekent een rabbi aan een
presentator dat zijn grootste `perversiteit' is: het eten van varkensvlees, terwijl
hij (zijn vrouw?) is vastgebonden. Maar ook sex op spannende lokaties
hoort tot deze subrubriek. In diezelfde film, zie je dat een vriendin van Woody
Allen alleen kan klaarkomen, als ze sex in een warenhuis hebben. Zoek de
taboes op van je vriendin en probeer door met deze taboes te spelen deze te
doorbreken.
3. Een derde subrubriek van angst is gebaseerd op verlatingsangst:
De angst
die van een m bezit neemt als deze vastgebonden is en geblinddoekt alleen
wordt gelaten. Verwant hiermee is het negeren van de onderdanige partner
Traditioneel zijn wij gewend als wij iemand ontvangen om klaar te staan met
beleefdheden, koffie in te schenken, enz. Hoe louterend is het niet als je eens
je masochistische vriendin ontvangt, dat je haar zich onmiddellijk laat
uitkleden, naakt in de kamer laat staan, en doorgaat met je werk zonder een
woord tegen haar te zeggen. Verwant hiermee is het spelen met jaloezie:
wanneer een vastgebonden vrouw moet toekijken hoe haar vriendin met een
andere vrouw aan het vrijen is.
4. Faalangst bij het `overhoren' van de m als leerling tijdens
een gouvernante
spel, en de angst om fouten te maken.
PLAGEN. Het doel van plagen, een tweede vorm van geestelijke
pijn, is:
instabiel maken. Subvormen van plagen zijn:
1. Aantrekken om af te stoten. De s zit gehurkt boven de m, en
verleidt de
m haar kut te likken, maar de m kan er net niet bijkomen met haar tong. De s
zakt weer een beetje en de m probeert nog hartstochtelijker met uitgestoken
tong haar kut te breiken. De m heerlijke dingen beloven, en deze niet doen. Je
zegt, nadat je haar tepels een weinig gekweld hebt voor jouw genot: `Na
zoveel pijn verdien je een kus, open je mond' en je spuugt in haar mond.
2. Nog fraaier is: afstoten om aan te trekken. In het boek
`Spelen met
Macht' staat een grandioos verhaal (Jesse) van Pat Califia, waarin zij beschrijft
hoe Jesse haar domineert. Jesse houdt Pat af, juist om de aantrekking te
vergroten. Jesse zegt: `Wees lief voor me, schatje, anders laat ik je niet
klaarkomen. Daarvoor ben je immers meegegaan, of niet soms? Voor een
beetje gepeperde seks. Iemand die je gleuf kietelt?' [...] Haar heupen waren
tergend dichtbij. `Ik wilde je eigenlijk mijn kut laten likken', fluisterde ze,
`maar nu twijfel ik'. Ze trok de rits van haar broek open. Haar kuthaar sprong
te voorschijn als een handvol zachte donkere veren.
`Alsjeblieft', kreunde ik.
`Je zult moeten smeken. Eigenlijk verdien je het niet'.
Al deze technieken zijn gebaseerd op: Uitstel vergroot het verlangen.
Bijvoorbeeld als je je slavin toestemming geeft je been af te kussen en ze komt
met haar mond te hoog op je dijen, dan zet je je voet op haar schouder en
duwt haar terug `Niet zo haastig, jij!' En je laat haar opnieuw beginnen met
een grotere intensiteit. Zo'n spel geeft jou als meesteres ook genot, evenals
andere Tantalus-achtige plagerijen. Bijvoorbeeld ik streel langdurig met de
top van mijn (met glijcreme) gladgemaakte vinger de anus van mijn slavin, die
met gespreid-geheven benen, vastgebonden ligt. Ik vraag: `Vind je dat fijn?'.
Zij antwoord `Ja,...'. (eerste foutje, het moet natuurlijk zijn: `Ja, meesteres',
maar ook goed is: `Nee, meesteres', want naast beleefdheid stelt ik ook
eerlijkheid op prijs. Als ik niet weet wat er in haar omgaat kan ik nauwelijks
met haar spelen. Maar daar gaat het mij nu niet om). Als ik dan vervolgens
vraag `Zal ik mijn vinger, een kootje diep, in je kont steken?' en ze zegt:
`Ja, meesteres' dan is dat onvoldoende, omdat het kleurloos is. Als ik daarop
vraag waarom ze dat zo graag heeft en ze mompelt zoiets als: dat ze dat
lekker vindt, dan laat ik haar smeken `Alsjeblieft meesteres, steek die
vinger in mijn kont, omdat ik dat zo geil vindt'. Maar dan ben ik nog niet
tevreden, omdat haar gevoel nog in haar hoofd zit en niet in haar kont. Ik wil
dat zij haar neutrale stem laat varen, dat ze echt laat merken dat ze iets graag
wil. `Stel je eens in gedachten voor wat een zalig gevoel het is als die
vinger heel langzaam bij jou naar binnen glijdt' Zo krijg ik haar werkelijk
buiten haar zinnen, zodat ze begint te jammeren en te smeken en met haar
kont te draaien, om die vinger die haar zo plaagt erin te krijgen.
3. Er zijn nog talloze andere soorten plagerijen zoals: de onderdanige
op één
been laten staan en haar duwen geven, het tot vervelens toe over de grond
laten kruipen, en voortdurend correcties blijven geven. Een wat langduriger
plagen kan leiden tot een fraai en goed geïntegreerd Kat-en-muisspel. Een
van de beste verhalen over geestelijke vernedering staat ook in het zelfde
boek (het verhaal: Spel met passies) van Martha Alexander. In dit verhaal is
Meg een zelfbewuste wat mannelijke vrouw, die in het dagelijkse leven een
leidende functie heeft . Maar tijdens een sm-spel moet zij van haar dominante
vriendin Carole roze hyper-vrouwelijke kleding aantrekking op roze pumps.
`Loop eens een rondje', gebaarde Carole, `en laat zien hoe goed je op
die
prachtige schoenen kunt lopen... en niet struikelen', voegde ze eraan toe. [...]
Carole stak twee vingers onder de band en trok Meg mee naar de spiegel.
Meg bekeek zichzelf. De lipstick, de opzichtige oorbellen en de afschuwelijke
roze en frambozenkleurige kledingstukken waren in volkomen tegenstelling
met haar gevoel van fatsoen en conservatieve smaak. Ze zag eruit als een met
de hand beschilderd misbaksel, maar de halsband deed in feite de deur dicht.
[...]
Bedenk, dat in het dagelijkse leven Meg een stoere pot is, met een
zwarte
band in Akido. Voor haar is dergelijke ultra-vrouwelijke kleding een vorm van
travestie.
`Kijk Meggie', zei Carole en raakte met haar vingers het kleine ovalen
stukje
metaal aan de halsband aan, `dit is een heel speciaal cadeautje. Er staat op:
"Ik heet Meggie en ik ben verdwaald. Brengt U mij s.v.p. terug naar mijn
eigenares, Carole Schwartz. Beloning. Telefoon: 675-8923".
`Nu hoef je nooit meer bang te zijn als ik je uitlaat', zei Carole [...] `En laat me
nu maar eens zien dat je een lief hondje kunt zijn', zei Carole terwijl ze de
kamer rondkeek en Meg in haar frambozenkleurige en roze kleren op handen
en voeten ging staan. `Breng me die krant maar eens'.
DISCIPLINERING
Een goeie disciplinering kan pas slagen als de onderdanige instabiel en
murw is
gemaakt (door slaan, angst, plagerijen) en zèlf naar disciplering gaat verlangen.
Er zijn twee vormen van disciplinering:
UP. In de Up-vorm is de dominant
warm, moederlijk en geeft zorg. Er is toenadering tussen de s en m. Alle
vormen van up-vernedering zijn er op gericht die warme-moederlijke zorg
vorm te geven. Het adagium hier is: dat je als dominant soms met een aai
over de bol, bij een onderdanige meer bereikt om haar naar je pijpen te doen
dansen, dan een langdurige snauwpartij. Dat geldt zeker als de m eerst wat
geleden heeft en hunkert naar een beetje warmte. Vormen van
Up-vernedering zijn bv: belonen-prijzen van de m, het actief liefdevol laten
dienen van de s door de m, eerbetoon geven aan de s, helpen van de s,
knielen uit liefde, likken van schoenen, het laten zuigen op de vingers van de s,
enz.enz.
DOWN. In de Down-vorm is de dominant hard, egoïstisch en
koud als
een tiran. In de down-vorm wordt de afstand tussen de s en de m vergroot.
Ik vind de down-vorm het interessantste en je kunt enorm veel leren van de
dominante gebaren die strenge onderwijzers, en verpleegsters kunnen maken
(ik denk aan die adembenemende hoofdzuster uit de film One Flew over the
Cuckoo's Nest). Down-vormen van vernedering zijn bv.: bespotten van de m,
beschaamd maken, de m is dienstbaar aan de s (maar nu op basis van dwang,
de m wordt gebruikt als een `ding' voor de sexuele genoegens van de s,
bijvoorbeeld in face-sitting positie), de m zich zelf laten vernederen (door de
m bij iedere tik voortdurend `Dank U wel, meesteres' te laten zeggen, tot
vervelens toe). Verder: het constateren van fouten, corrigeren en straffen van
de m, begieten, onder hak houden, inspectie van intieme lichaamsdelen,
betasten en fouilleren (tijdens militaire-sm),laten kruipen over de grond, de
intieme lichaamsdelen van de m laten ontbloten en beschamende posities laten
innemen, uit een bak laten eten als een dier, onderdrukkende gebaren (bij de
kin, of oorlel pakken), afwijzen en onzeker maken van de m, laten kussen van
de zweep.
Tot zover. Ik hoop dat dit artikel je aanleiding geeft om wat meer
geestelijke
vernedering in je spel toe te passen.
© Betty Paërl, 2003
Overgenomen met toestemming.
Menu